• Grafika zdjęcie główne góra strony
  • Grafika zdjęcie główne góra strony

ePUAP

Uprzejmie informujemy, że do czasu wdrożenia przepisów ustawy o podpisie elektronicznym, skrzynki poczty elektronicznej nie mogą służyć do przesyłania zawiadomień o popełnieniu przestępstwa, wniosków dowodowych, zażaleń ani innych pism procesowych wymagających własnoręcznego podpisu. Nadesłane w taki sposób pisma wymagają bowiem uzupełnienia braków, co wiąże się z koniecznością wezwania autora do siedziby prokuratury, zbędnie podnosi koszty postępowania oraz opóźnia czas reakcji na zawiadomienie. W razie nieuzupełnienia podpisu w terminie pismo procesowe zostaje uznane za bezskuteczne. Wymogi stawiane pismom procesowym wynikają m.in. z przytoczonych poniżej przepisów kodeksu postępowania karnego:

Art. 119.
§ 1. Pismo procesowe powinno zawierać:
      1) oznaczenie organu, do którego jest skierowane, oraz sprawy, której dotyczy,
      2) oznaczenie oraz adres wnoszącego pismo,
      3) treść wniosku lub oświadczenia, w miarę potrzeby z uzasadnieniem,
      4) datę i podpis składającego pismo.
§ 2. Za osobę, która nie może się podpisać, pismo podpisuje osoba przez nią upoważniona, ze wskazaniem przyczyny złożenia swego podpisu.

Art. 120.
§ 1. Jeżeli pismo nie odpowiada wymaganiom formalnym, przewidzianym w art. 119 lub w przepisach szczególnych, a brak jest tego rodzaju, że pismo nie może otrzymać biegu, albo brak polega na niezłożeniu należytych opłat lub upoważnienia do podjęcia czynności procesowej, wzywa się osobę, od której pismo pochodzi, do usunięcia braku w terminie 7 dni.
§ 2. W razie uzupełnienia braku w terminie, pismo wywołuje skutki od dnia jego wniesienia. W razie nieuzupełnienia braku w terminie, pismo uznaje się za bezskuteczne, o czym należy pouczyć przy doręczeniu wezwania.

Aby wysłać elektroniczny wniosek do Prokuratury Apelacyjnej,
zaloguj się do portalu ePUAP, klikając na baner poniżej.